Skip to main content
SLU:s publikationsdatabas (SLUpub) (stage)(solr1:8983)

Övrig publikation2024

Natur på skolgården för lärande, hälsa och hållbarhet

Persson, Anna S.; von Post, Maria; Kjellberg Jensen, Johan; Andersson, Hanna; Ekblad, Anna; Gabriel, Amanda; Ignell, Sanna; Isaksson, Caroline; Jansson, Märit; Jarman, Polly; Klingberg, Jenny; Lindeblad, Carolina; Lisberg Jensen, Ebba; Mattsson, Pimkamol; Mårtensson, Fredrika; Perrigo, Allison; Nyquist Malmsten, Magnus; Rosdal, Anna; Roslund, Marja; Wullenkord, Marlis C.

Sammanfattning

Gröna och artrika utemiljöer främjar barns och ungas välbefinnande och kunskap, både genom hälsofördelar kopplade till biologisk mångfald och genom att skapa förutsättningar för lek och lärande om natur och miljöfrågor. Skolgården skulle kunna bidra till allt detta, men är idag i hög grad en outnyttjad plats för biologisk mångfald och klimatanpassning av städer. I denna policy brief presenteras huvudsakliga motiv och möjliga åtgärder för att utveckla gröna miljöer och biologisk mångfald på skolgårdar och förskolegårdar.

Publicerad i

BECC Policy briefs
2024, nummer: 2024:1
Utgivare: Centre for Environmental and Climate Research (CEC), Lund University

SLU författare

UKÄ forskningsämne

Landskapsarkitektur
Pedagogik
Miljövetenskap

Publikationens identifierare

  • ISBN: 978-91-987132-4-4
  • eISBN: 978-91-987132-5-1

Permanent länk till denna sida (URI)

https://res.slu.se/id/publ/132546