Gabriel, Amanda
- Institutionen för människa och samhälle, Sveriges lantbruksuniversitet
Övrig publikation2024
Persson, Anna S.; von Post, Maria; Kjellberg Jensen, Johan; Andersson, Hanna; Ekblad, Anna; Gabriel, Amanda; Ignell, Sanna; Isaksson, Caroline; Jansson, Märit; Jarman, Polly; Klingberg, Jenny; Lindeblad, Carolina; Lisberg Jensen, Ebba; Mattsson, Pimkamol; Mårtensson, Fredrika; Perrigo, Allison; Nyquist Malmsten, Magnus; Rosdal, Anna; Roslund, Marja; Wullenkord, Marlis C.
Gröna och artrika utemiljöer främjar barns och ungas välbefinnande och kunskap, både genom hälsofördelar kopplade till biologisk mångfald och genom att skapa förutsättningar för lek och lärande om natur och miljöfrågor. Skolgården skulle kunna bidra till allt detta, men är idag i hög grad en outnyttjad plats för biologisk mångfald och klimatanpassning av städer. I denna policy brief presenteras huvudsakliga motiv och möjliga åtgärder för att utveckla gröna miljöer och biologisk mångfald på skolgårdar och förskolegårdar.
BECC Policy briefs
2024, nummer: 2024:1
Utgivare: Centre for Environmental and Climate Research (CEC), Lund University
Landskapsarkitektur
Pedagogik
Miljövetenskap
https://res.slu.se/id/publ/132546