Cederlund, Harald
- Department of Molecular Sciences, Swedish University of Agricultural Sciences
Mekaniska metoder för bekämpning av vegetation mellan räler samt utanför sliperskant har utvecklats och provats i pilotskala under 2023 och 2024. Den framtagna utrustningen har monterats på fordon som används för snöröjning, men som under sommarhalvåret generellt har få eller inga andra uppdrag. Skuldran, dvs ballasten utanför sliperkanten har skrapats med olika typer av metallskär liknande de som används inom lantbruket. Fältförsök har etablerats på tre olika bandelar och resultaten av skrapningen har utvärderats visuellt och/eller med hjälp av bildanalys. Tekniken är enkel, billig och beprövad inom lantbruket och pilotförsöken har visat att tekniken kan användas även i järnvägsmiljön, men behöver utvecklas vidare för detta ändamål. Effekten av skrapningen var beroende av såväl utgångsläge (typ och mängd vegetation), typ av redskap som testades, som skrapningsfrekvens. Resultaten indikerar att det är troligt att skrapning behöver utföras åtminstone två gånger per säsong för att ge en tillräckligt varaktig effekt. Skrapningen behöver också kombineras med andra underhållsåtgärder som bekämpar vegetationen över sliprarna samt, längre ut, utmed banvallens slänt för att ge en fullständig vegetationsbekämpning. I rapporten diskuterar vi fördelar och risker med tekniken och skissar på möjliga vidareutvecklingar.
banvallar; järnväg; ogräs; mekanisk vegetationsbekämpning
Publisher: Institutionen för molekylära vetenskaper, Sveriges lantbruksuniversitet
Environmental Management
Other Agricultural Sciences not elsewhere specified
Infrastructure Engineering
https://res.slu.se/id/publ/140915